Ať už se jedná o přírodní vědy, technologie, techniku, nebo matematiku, ve všech těchto oblastech převažují muži. Řada lidí v tom nevidí žádný problém, a proto se v tomto článku podíváme na to, co ženy vlastně STEM oborům přinášejí a proč je potřeba ženy v těchto oborech podporovat.
Ze začátku bychom se měli podívat na to, jak vlastně ženy zabývající se STEM obory vnímá současná společnost. K tomu nám může pomoci například průzkum společnosti The L’Oréal Foundation, kterého se zúčastnilo 5000 Evropanů (2015). Podle tohoto průzkumu si 67 procent Evropanů myslí, že by se ženy neměly věnovat vědě. Na dotaz: „Co jiného by ženy měly dělat“, zmíněných 67 procent Evropanů v 89 procentech případů odpovědělo, že cokoliv kromě vědy. Podle účastníků průzkumu ženám nejčastěji chybí vytrvalost, racionální uvažování, praktičnost, přísnost, vědecký duch a analytické myšlení.
Právě předsudky vůči ženám pracujících ve vědě a technice, jsou jedním z problémů, kvůli kterým řada žen ani neuvažuje o tom, že by studovaly některý ze STEM oborů. Tyto předsudky jsou však neopodstatněné a existuje mnoho důvodů, proč ženy ve vědě a technice podporovat.
Podle Dr. Rozy Bekker, sponzorky diverzity a inkluze ve firmě Janssen UK (součást farmaceutických firem Johnson & Johnson), by mělo být mužské a ženské pohlaví ve STEM oborech vyrovnané. A to z toho důvodu, že pokud chce firma porozumět trhu a nabízet produkty nebo služby širší populaci, musí být ve firmě právě tato populace reprezentována.
S více ženami ve firmě roste i rozmanitost na pracovišti. Právě rozmanitost vnáší na pracoviště větší kreativitu a jednodušší řešení problémů. Kromě toho je pro firmu výhodou i z toho důvodu, že si může vybírat z mnohem většího počtu kandidátů, a jednodušeji tak nacházet talenty.
„Očekává se, že poptávka po pracovnících z oborů STEM (a oborů příbuzných) v EU vzroste mezi roky 2015 a 2025 o 9 procent.“ Krzysztof Man, Edu-Arctic – Innovative educational program attracting young people to natural sciences and polar research
Jelikož poroste poptávka po pracovnících z oborů STEM, je potřeba podporovat ženy k tomu, aby se začaly o vědecké a technické obory zajímat. Jinak bude do budoucna pro firmy těžké najít dostatek kvalifikovaných pracovních sil.
Výzkum od společnosti Microsoft z roku 2017, kterého se účastnilo 11 500 dívek ve věku 11-18 let, z toho 500 z Česka, ukazuje že STEM předměty baví české dívky nejvíce ve 12 letech. Mezi třináctým až patnáctým rokem je však baví informatika a přírodní vědy nejméně v celé Evropě. Negativní na tom je, že právě v tomto věku začínají dívky přemýšlet o tom, jakou si vyberou střední školu.
Dle výzkumu existuje několik hlavních motivů, které mají velký dopad na zájem dívek o technologie a vědu. Jedná se o podporu a mentoring, získávání praktických zkušeností a dostatek ženských vzorů.
Pro začátek bude stačit, když budete se svou dcerou mluvit o vědě a technologiích. V Česku tak činí pouze každý čtvrtý otec a necelá třetina matek. Je však potřeba si uvědomit, že ne každá dcera bude nadšená do vědy a technologií, ale třeba jí pomůžete najít její nerozvinutý potenciál. A také ji můžete přihlásit na některý z našich kroužků.
Přihlášení odběru novinek
Odesláním formuláře potvrzujete souhlas se zasíláním obchodních údajů a seznámení se s pravidly zpracování osobních údajů odkaz ZDE.
Děkujeme za přihlášení
Nemusíte se obávat spamu, slibujeme!
Pro děti od 4 do 15 let nabízíme vzdělávací kroužky v oblasti vědy a techniky – STEM. STEM je zkratka Science, Technology, Engineering a Mathematics.
JeduEdu.cz, z.ú.
se sídlem Na zvonici 146, Líbeznice
IČ: 08367248
zapsaná v rejstříku ústavů, vedeném Městským soudem v Praze v oddílu U, vložce číslo 818
Přihlášení odběru novinek
Chcete-li dostávat informace o našich aktivitách a novinkách na blogu, zadejte svoji emailovou adresu níže.
Odesláním formuláře potvrzujete souhlas se zasíláním obchodních údajů a seznámení se s pravidly zpracování osobních údajů odkaz ZDE.
Děkujeme za přihlášení
Nemusíte se obávat spamu, slibujeme!