Vznik vzdělávacího konceptu STEM

Svět se mění – vznikají nové technologie, přicházejí nové vědecké objevy a tím pádem se postupně mění i trh práce. Je zřejmé, že s každým novým dnem potřebuje svět více lidí, kteří se vyznají ve vědě a technologiích. A právě kvůli tomu vznikl vzdělávací koncept STEM. V dnešním článku se dozvíte, proč a jak vlastně tento koncept vznikl.
 

Počátky STEM

 
Začátky STEM sahají do 80. let minulého století v USA. Již v roce 1985 vyšel v magazínu Education Week článek, který se zabýval tím, že Spojené státy americké budou do budoucna potřebovat osoby vzdělané v oblasti vědy a techniky. Nejednalo se však zatím o žádný vzdělávací koncept, ale o článek informující o tom, že v následujících letech se budou měnit požadavky na trhu práce.
 
Kdy byl však poprvé použit přesný termín STEM je sporné. Většina zdrojů odkazuje na Američanku Judith A. Ramaley, bývalou ředitelkou direktorátu Education and Human Resources Directorate at The National Science Foundation, která měla tento výraz poprvé zmínit v roce 2001. První se prý jednalo o zkratku SMET, ta ale špatně zněla, a tak byla přetransformována právě na STEM.
 
Některé zdroje však hovoří o tom, že explicitní označení STEM vzniklo až v roce 2005. V tomto roce totiž poslanci Vernon Ehlers (republikán z Michiganu) a Mark Udall (demokrat z Colorada) založili STEM Education Caucus, tedy parlamentní klub pro STEM vzdělávání.
 


STEM na vrcholu

 
V roce 2006 začalo STEM vzdělávání nabírat na popularitě. Vrcholem byl rok 2008, kdy se tento vzdělávací koncept začal objevovat v novinových titulcích a stal se v USA běžným vzdělávacím termínem.
 
Americká vláda pak začala postupně více investovat do vzdělávání ve STEM oborech a rozhodně k tomu měla důvod. Vždyť průzkum americké Národní vědecké nadace z roku 2010 ukázal, že 64 procent studentů a 55 procent dospělých (z USA) nevědělo odpověď na otázku: „Blesk a hrom nastávají ve stejný čas, ale blesk vidíte předtím, než slyšíte hrom. Vysvětlete, proč tomu tak je.“
 
Dalším impulsem k podpoře STEM je pro americkou vládu nárůst poptávky po osobách pracujících v oblasti vědy a techniky. V roce 1960 pracovalo ve STEM oborech 1,1 milionu Američanů, v současnosti je to kolem 6 milionů Američanů. Do roku 2022 by pak mělo ve STEM oborech pracovat více než 9 milionů Američanů (dle americké Národní vědecké nadace).
 

Rozšíření STEAM, STREAM a STEAMIE

 
Jakmile se stal vzdělávací koncept STEM v USA populárním, začalo se mluvit o tom, že určité obory v tomto konceptu chybí. Asi nejpopulárnější je rozšíření STEAM, ve kterém je navíc písmeno A, které je zkratkou pro „Arts“, tedy umění. Nemá se však jednat pouze o umění jako takové, ale také například o znalost jazyků nebo společenských věd.

 

Závěr

 
Na rozvoji vzdělávacího konceptu STEM mají Spojené státy americké obrovskou zásluhu, nejenže v USA tento koncept vznikl, ale je zde také dlouhodobě podporován. Otázkou je, jak se bude v USA rozvíjet do budoucna a jestli se dokáže pořádně prosadit i v Evropě. Situace na trhu práce tomu však rozhodně nahrává. Na situaci v Evropě se podíváme v některém z příštích článků.

Přihlášení odběru novinek

Děkujeme za přihlášení

Nemusíte se obávat spamu, slibujeme!

O NÁS

Pro děti od 4 do 15 let nabízíme vzdělávací kroužky v oblasti vědy a techniky – STEM. STEM je zkratka Science, Technology, Engineering a Mathematics.

Provozovatel

STEM Education, s.r.o.
se sídlem Antonína Judytky 874, Líbeznice
IČ: 06482317
zapsaná v OR, vedeném Městským soudem v Praze, oddíl C, vložka 282683

Ochrana osobních údajů

Přihlášení odběru novinek

Chcete-li dostávat informace o našich aktivitách a novinkách na blogu, zadejte svoji emailovou adresu níže.

Děkujeme za přihlášení

Nemusíte se obávat spamu, slibujeme!