STEM vs. STEAM

Jak už asi víte, STEM je vzdělávací koncept zaměřený na čtyři obory – vědu, techniku, technologie a matematiku. V poslední době se však mluví o tom, že by se do tohoto konceptu mělo přidat další písmeno. Jedná se o písmeno A (Art), a tedy vzdělávací koncept STEAM.

 

Co představuje písmeno A?

 

Písmeno A je zkratkou pro Art, tedy umění. Pod tímto pojmem se skrývá celá řada různých dovedností, například humanitní vědy, jazyky, tanec, divadelní umění, hudba, výtvarné umění nebo grafika.

 

STEAM = STEM + umění

 

Proč?

 

Hlavním cílem rozšíření konceptu STEM o písmeno A je posílení kreativního myšlení a rozvoj představivosti studentů. V některých případech se totiž umění doplňuje právě s obory STEM. Výtvarné umění může hrát svou roli například při navrhování designu nebo grafiky, která je právě s technikou hodně propojena. Umění komunikace může být zase důležitou dovedností k obhájení svého vlastního projektu.

 

Počátky STEAM

 

Myšlenku konceptu STEAM proslavil John Maeda, známý americký designér a technolog. V roce 2008 se stal prezidentem školy Rhode Island School of Design, která byla magazínem Business Insider (2012) oceněna jako nejlepší designová škola na světě. Právě na této škole začal prosazovat STEAM přístup a propojovat umělce a designéry s lidmi ze STEM oborů.
„Věřím, že umění a design změní naši ekonomiku ve 21. století tak, jako ji v předchozím století změnila věda a technika.“ John Maeda

 

Právě díky škole Rhode Island School of Design vznikla i iniciativa zvaná STEM to STEAM, která se snaží o rozšiřování tohoto konceptu především ve Spojených státech amerických. Cílem této iniciativy je integrace umění a designu do centra STEM, povzbuzení škol k výuce umění a designu a ovlivnění zaměstnavatelů k tomu, aby poskytovali více pracovních míst umělcům a designérům.

 

Jak může vypadat výuka v případě STEAM?

 

Jedním z příkladů je lekce Big Blue Planet. Tato lekce je zaměřena na podvodní svět a oceány. Kombinuje jak umění, tak vědu. V případě umění objevují studenti harmonii barev, kontrast, tvar a velikost. Vzdělávají se pomocí kreslení a malování, uměleckého tisku, keramiky, vývoje postav a dramatických her. Současně získávají i znalosti z oblasti vědy týkající se znečišťování životního prostředí, oceánografie, přílivu, odlivu a gravitace Měsíce. Ve výuce jsou tedy zahrnuty jak vědecké, tak umělecké principy.

 

STEAM má i své odpůrce

 

Ačkoli mnoho lidí souhlasí s rozšířením konceptu STEM o písmeno A, má toto rozšíření i své odpůrce. Například Susan Singer, profesorka biologie na Carleton College poukazuje na to, že slučování vědy a umění snižuje hodnotu obou těchto oblastí. Vince Bertram zase v článku na Huffington Post tvrdí, že STEM není o tom, jestli ho rozšíříme o nějaké písmeno, ale o tom ukázat studentům, jak aplikovat teoretické poznatky do reálných situací. Obory STEM jsou podle něj jádrem všeho, co děláme a jsou propojeny se vším, ať už to je umění, hudba, sport nebo zemědělství.

 

Závěr

 

Je důležité, že se STEM vyvíjí. Kdyby se nic nedělo a STEM by se nikam neposouval, zpochybňovalo by to jeho samotnou myšlenku, vždyť právě tento koncept zdůrazňuje důležitost inovací. Rozšíření o písmeno A může být určitě něčím, co tento koncept posune ještě dál.

O NÁS

Pro děti od 4 do 15 let nabízíme vzdělávací kroužky v oblasti vědy a techniky – STEM. STEM je zkratka Science, Technology, Engineering a Mathematics.

Provozovatel

STEM Education, s.r.o.
se sídlem Antonína Judytky 874, Líbeznice
IČ: 06482317
zapsaná v OR, vedeném Městským soudem v Praze, oddíl C, vložka 282683

Ochrana osobních údajů

Přihlášení odběru novinek

Chcete-li dostávat informace o našich aktivitách a novinkách na blogu, zadejte svoji emailovou adresu níže.

Děkujeme za přihlášení

Nemusíte se obávat spamu, slibujeme!